Når vores børn gør brug af internettets forskellige platforme, er det ikke uden konsekvenser for deres forbrug. Aldrig har børn historisk haft så mange penge til forbrug, og aldrig har nettet været mere loadet med influencere af forskellig observans, der forsøger at overbevise børnene om, at de ikke kan leve uden netop det produkt de reklamerer for. 

Instagram, YouTube og Tik Tok er fyldt med influencere der via små film, fotos mv. forsøger at overbevise os om, at vi ikke kan leve et ordentligt liv uden de produkter de reklamerer for. Det kan være alt fra mad, makeup, slik og mange andre produkter. Vi kan som voksne godt se os fri af denne manipulerende salgsteknik, men det kan børnene ikke. 

Og lige pludselig hører vi om, at vores børn helt ned til 6. klassetrin er forbrugere af et for mange voksne ukendt produkt Puff Bar. Puff Bar er en slags e-cigaret med et ret højt indhold af nikotin tilsat en lækker smag. Et produkt det er ulovligt at sælge til børn, men alligevel er der nem tilgang til at få fat i Puff Bar via nettet og andre kanaler. 

Indtagelse af nikotin er særdeles vanedannende og helbredsskadelig.

Så herfra skal der derfor lyde en opfordring til alle forældre om at tage en snak med deres børn om at holde sig fra at anvende denne form for stærkt vanedannende produkter. 

Indtagelse af nikotinprodukter er forbundet med stor risiko, idet de indeholder stærkt sundhedsskadelige stoffer.  Nye undersøgelser tyder på at brugen af Puff Bar og e-cigaretter kan være skadelige for såvel lungevævet som vores hjerte- og karsystemet og hjernens udvikling.

Lad os i fællesskab hjælpes ad med at beskytte vores børn mod Puff Bars, e-cigaretter og snus.

KeSK/09.2022

Categories: Knuds Klumme