Det er i skrivende stund umuligt, ikke at mærke energikrisens indtog.
Energipriserne og co2 udledningen er på himmelflugt.
Som vi ved, er der som sagt ”intet der er så slemt, at det ikke er godt for noget”! Det er dog sjældent midt i krisetider, at vi formår at huske os selv og hinanden på det.
Derfor er det interessant at se på, hvordan energien her på Stenhus Kostskole har udviklet sig igennem historien. For energikilderne udvikles og opdateres, hvad end vi føler os klar til det, eller ej.
Et kort, historisk oprids af energiens historie på Stenhus Kostskole:
Den gamle rektorbolig (den grå bygning ved hovedindkørslen til Stenhus) er fra 1859. Og da den, for 175 år siden blev bygget, var det også vigtigt at man kunne holde varmen. Derfor blev bygningen konstrueret efter schweizisk forbillede med stald i kælderen, så varmen fra kreaturerne kunne trænge op igennem etagerne til beboerne. En rigtig fornuftig og bæredygtig – men måske mindre velduftende – måde at supplere varmen fra brændeovnen på.
Da Stenhus Kostskole blev oprettet i 1906 var rektor Hass på mange måder inspireret af den daværende tyske pædagogik. Den gik i alt sin enkelthed ud på at kombinere boglig skolegang og dannelse, med praktisk arbejde.
I 1907 og fremefter, da elevgangen blev bygget med tre lange værelsesgange i tre etager, blev elevværelserne opvarmede med små kakkelovne i hvert værelse, så der skulle bruges store mængder brænde hver dag.
Derfor blev skoledagen opdelt således, at man gik i skole om formiddagen og så var der praktisk arbejde om eftermiddagen, der blandt andet indebar brændehugning – til eget og fælles forbrug. Der var desuden også plukning af æbler på programmet, og pasning af de store grønne områder skolen ejede. Det praktiske arbejde har nok også i sig selv, givet varmen helt naturligt, i løbet af dagen.
Måske endnu en god grund til at være glad for udeordning i frikvarterer den dag i dag, hvor kroppene aktiveres igennem boldspil og leg, og vi får varmen inden vi skal ind og sidde stille til undervisningen igen – især i disse tider med påbudt 19 grader indendørs?
I dag opvarmes skolens bygninger primært af gasfyr, som var obligatorisk som energikilde i henhold til Holbæk Kommunes påbud til institutioner i 1980´erne og frem til 2015, hvor varmepumper, der anvender el, blev tilladt. Stenhus Kostskole har derfor løbende implementeret varmepumper delvist, i forskellige bygninger på matriklen.
Sagen er den, at det i dag er muligt at få tilført vedvarende energi eksempelvis fra jordvarme og geotermisk varme, der begge kommer direkte fra undergrunden og ikke forurener på nogen måde.
Og denne krise giver os mulighed for at fremskynde disse processer, som vi på Stenhus Kostskole i flere år har kæmpet for at få undersøgt og gennemført – fremtiden rykker nærmere, nu hvor krisen tvinger nutiden til at revurdere energikilderne.
Så – som sagt – er det intet der er så slemt, at det ikke er godt for noget.
Energikrisens ubekvemme situation medfører, forhåbentlig, at samarbejdspartnere nu er venligere stillet overfor fremtidssikrede og nødvendige nye tiltag på energifronten. Tiltag, som førhen er blevet forkastet som besværlige, unødvendige eller for visionære. Det gode er altså, at vi alle skal til forholde os til mulighederne for at investere i mere vedvarende og grønne energikilder for fremtiden, sammenlignet med de fossile brændstoffer; gas og olie.
Stenhus Kostskole er klar – og nu får vores ”visionære” planer for nye energikilder forhåbentlig medvind fremover.
KeSK /11. 2022