Vi er nu kommet et stykke ind i skoleåret 2023-2024 og endnu har vi ikke på Stenhus Kostskole i dette skoleår haft de store udfordringer med elevernes brug eller misbrug af nettet.

Internettet er og vil fremover for altid være en uundværlig del af vores liv. Og det har selvfølgelig også nogle konsekvenser for, hvordan en skole fungerer.

Børns online aktiviteter kan have stor indflydelse på deres udvikling og trivsel, og uden vejledning bliver det i mange sammenhænge en uhensigtsmæssig mulighed for at blive udsat for cybermobning, overeksponering af upassende indhold og kontakt med fremmede.

Nettet er jo samtidig en skatkiste af viden, men også en jungle af risici. Og mange forældre ved ikke hvilke platforme deres børn bruger, og derfor kender forældrene heller ikke de farer, der lurer ved at bruge de forskellige platforme.

At forældrene viser interesse for deres børns online verden er ikke en invasion af privatlivet (på linje med overvågning via GPS), men et udtryk for omsorg, hvor det handler om at rådgive, oplyse og opbygge tillid. Alt for mange børn fortæller ikke deres forældre alt om deres færden på nettet viser en ny stor undersøgelse af børns skærmtid.

”Mere end halvdelen af børn i 9. klasse afholder sig fra at dele ting med deres mor eller far, fordi forældrene tager det for alvorligt, bekymrer sig for meget eller spørger for meget ind. Det viser en ny analyse fra Børns Vilkår, der har interviewet 101 skoleelever i hele landet om forholdet til deres forældre.”

Som forældre skal vi turde tage de vanskelige samtaler med vores børn, så vi kan forstå og vejlede på en nænsom måde, så børnene får gode redskaber til at navigere sikkert på nettet med den nødvendige kritiske tilgang.

Børns vilkår foreslår følgende simple tiltag:

1. At sætte sig i børnenes sted. 

2. Meningsfulde og forståelige regler. 

3. Tillidsfulde forældre. 

4. Blik for fællesskabet.”

Knud e. Schack Korsbjerg

Skoleleder 09.2023

Categories: Knuds Klumme