Om skolen

Elev på Stenhus Kostskole

Vi har stort fokus på fagligheden, og vi hjælper hver enkelt elev med at dygtiggøre sig.

Hvem er vi?

Stenhus Kostskole er en privatskole med fokus på solid faglig undervisning, indarbejdelse af gode arbejdsvaner og værdier – og dermed skabe et solidt fundament for videre ungdomsuddannelse.

Vi følger Undervisningsministeriets læseplaner og afholder eksamener i alle fag (undtagen kristendom).

Sådan gør vi det

Værdigrundlag

Vi vil give den enkelte elev et solidt fundament af viden, hvor værdier som ansvar, konsekvens, gensidig respekt, åbenhed og glæde er en vigtig del af hverdagen. Samarbejdet med den enkelte elevs forældre har en høj prioritet og forældre inddrages i videst mulige omfang i arbejdet med eleven.

Madkundskab

I lighed med andre skoler har Stenhus Kostskole også indført et praktisk-musiks fag (PMU).

Vi har valgt at 7. og 8. klasse skal undervises i madkundskab. Det giver stor glæde hos eleverne, som det ses i videoen her.

Udover at være på skolen låner vi også ofte køkkenet på NEG.

Lektiecaféen

Lektiecaféen er som navnet siger et sted, hvor eleverne kan lave lektier. Her er eleverne også velkomne, hvis de bare vil sidde og læse i fred og ro, men udover dette er Lektiecaféen ikke en fritidsordning.

Der er altid to lærere med kompetencer i næsten alle fag i Lektiecaféen, og elever fra alle klassetrin kan derfor få god hjælp. Eleverne kan arbejde alene og få hjælp, men der er også god plads til, at de f.eks. kan fortsætte et gruppearbejde fra skoledagen. Lektiecaféen har til huse i ”VOLO”, hvor 5. klasserne bor.

Åbningstiderne er mandag til torsdag fra kl. 13.05 til kl. 15.25 og fredag fra kl. 13.05 til kl. 14.40.

Karaktergennemsnit og overgangsfrekvens

Se det opdaterede karaktergennemsnit samt overgangsfrekvens for Stenhus Kostskole.

Se statistik her

Ressourcecenter

På Stenhus Kostskole tilbyder vi støtte til elever, der er ordblinde eller to-sprogede.

Herudover kan elever i 5. til 9. klasse, hvor alm. undervisningsdifferentiering ikke er tilstrækkeligt, modtage støtte, der som hovedregel vil foregå som inklusion i klassen.

Mål & Vision

Vores vision
“Vi stræber efter at gøre Stenhus til et stærkt lærende fællesskab, som er passioneret om at udvikle, inspirere og guide børn og unge på deres rejse mod mening, glæde, sundhed og positive bidrag til vores demokratiske velfærdssamfund!”

Vores mission
“Vi bidrager til vores vision ved at styrke og udvikle de evner og kvaliteter, som vores elever allerede besidder, samt ved at omsætte deres drømme og ambitioner til viden, færdigheder og værdier, der kommer dem til gode resten af livet!”