Brug af digitale medier

Strategi for digitale medier

Vi har på Stenhus Kostskole forholdt os til den megen debat om børn og unges uhensigtsmæssige brug af digitale medier og de mange udfordringer, det giver både i grundskolen og ikke mindst på ungdomsuddannelserne.

Derfor har en arbejdsgruppe set på, hvordan vi bedst udnytter fordelene og mest effektivt undgår ulemperne ved brug af mobil og PC i undervisningen – og samtidig styrker elevernes sociale relationer i pauserne.

I timerne vil der være fokus på en bevidstgørelse om mediernes indvirkning på koncentration og indlæring.

I pauserne vil der være fokus på, at eleverne er sammen uden forstyrrelser fra digitale medier og er læringsparate, når timen begynder. Vi ved at dette er en proces og arbejder derfor bevidst sammen med eleverne om at ændre rutiner og finde alternative aktiviteter i frikvartererne.

Med en fælles indsats kan vi kvalificere vores børns mediebrug, og vi regner med forældrenes opbakning til nedenstående:

Hver morgen samles mobilerne ind og udleveres igen, når skoledagen er slut.

PC skal være i tasken, også i pauserne. Skal redskaberne bruges i undervisningen giver læreren besked.

Retningslinjer for anvendelse af AI

På Stenhus Kostskole er det vigtigt, at anvendelsen af AI-værktøjer sker på en ansvarlig og pædagogisk forsvarlig måde. Disse værktøjer er designet til at styrke læringsprocessen og skal ikke bruges til at omgå de krav, vi stiller til eleverne.

Lærerne har det fulde ansvar for at integrere AI-værktøjer i undervisningen. Det er op til den enkelte lærer at vurdere, hvornår og hvordan disse værktøjer anvendes for at støtte undervisningen.

Elever opfordres til at bruge AI-værktøjer som en hjælp til at udforske og forstå nye emner, til at forberede sig til undervisningen og som en støtte i skriveprocessen. Det er imidlertid vigtigt, at eleverne forstår, at AI-værktøjer ikke må bruges til at skabe indhold, der skal afleveres som deres eget originale arbejde. Brugen af AI skal desuden stemme overens med reglerne for databeskyttelse (GDPR).

På Stenhus har vi herudover nedsat arbejdsgrupper i AI & Teknologiforståelse, der løbende kommer rundt i klasserne og underviser i, hvordan eleverne må anvende AI-værktøjer i undervisningen.

På Stenhus tillader vi ikke følgende:

  • Det er ikke tilladt at kopiere tekst genereret af AI og indsende den som egen opgaveløsning.
  • Elever må ikke bruge AI til at generere arbejde, der er så tæt på originale kilder, at det reelt udgør plagiat.
  • Der må ikke uploades ophavsretligt beskyttet materiale eller andres personlige oplysninger til AI-værktøjer uden forudgående samtykke.

Vedr. eksamener:

Brug af AI-værktøjer, herunder chatbots, er strengt forbudt under eksamener, terminsprøver og ved større skriftlige opgaver, medmindre eksamensreglerne specifikt tillader det. Dette er for at sikre akademisk integritet og ærlighed i bedømmelsesprocessen.

Vores retningslinjer er sat for at understøtte en ansvarlig og etisk anvendelse af AI i vores skolemiljø, og det forventes, at alle overholder disse retningslinjer for at opretholde det akademiske niveau, vi bestræber os på at tilbyde elever på Stenhus.

Cookie-indstillinger