Cambridge på Stenhus

På Stenhus Kostskole er vi godkendt til at undervise og eksaminere i IGCSE (International Generel Certificate of Secondary Education). I det omfang der er elever til denne klasse udbyder vi derfor en Cambridge-klasse, hvor du kan blive fagligt og sprogligt udfordret med undervisning på internationalt niveau på Engelsk.

Indhold i fagene og de forskellige eksaminer er fastlagt af Cambridge Assessment International Education, og er således ens over hele verden. Der er mange fag at vælge imellem, og vi har derfor sammensat fagene, så de passer bedst muligt til vores faglige profil og de fag, vi ellers underviser i. Eleverne starter med English as a Secondary Language og Combined Science i 5. klasse, og så er der muligheder for at tilbyde flere fag i de større klasser.

I fagene lægges der vægt på, at eleverne udvikler faglig forståelse og evnen til at tage kritisk stilling. Undervisningen og eksaminationerne foregår primært på engelsk.

Et IGCSE-eksamensbevis i hånden åbner for mange muligheder – uddannelse og job i udlandet eller et godt grundlag for at tage en IB på Stenhus Gymnasium.

 

WHY CAMBRIDGE?

På Stenhus Kostskole har elever i 5. klasse mulighed for vælge at gå i Cambridge-klasse.

  • bliver rigtig god til engelsk, både til at tale sproget og til at skrive tekster i forskellige genrer – alt sammen uden ordbog
  • lærer at bruge dit engelske sprog til at tilegne dig ny viden i nye internationale fag og bliver tryg ved at tale engelsk – også ude i verden
  • bliver dygtigt formulere dig i forhold til forskellige modtagere både formelle og mere uformelle
  • får bedre studievaner – det vil sige bliver rigtig god til at gå i skole og lære nye ting

Vores elever fortæller:

  • ”Vi bliver bedre til engelsk. Vi får snakket det mere og vi bruger vores engelske sprog anderledes end de andre klasser”
  • ”Vi bliver seje uden ordbog (bruger vi egentlig ordbog i engelsk?”
  • ”Springe var ikke så stort, som vi troede”

En forældre skriver:

”Vores mellemste afslutter i år med sin Cambridge klasse på Stenhus, og jeg kunne ikke have ønsket for ham en bedre klasse, et bedre læreteam eller en bedre skolegang. Det har været et privilegie af engagement, dedikation og oplevelser, som har været helt unikt, og det er mit gæt, at netop den tilgang, fra både de lærere, som af egen interesse har valgt at bruge 5 år sammen med Cambridge-klassen og de elever, som ligeledes, som et aktivt valg, har sat sig selv i Cambridge-klassen, har været afgørende for at sammenhold, læringslyst, kammeratskab og nysgerrighed, er de ord, som bedst beskriver den klasse min søn nu, med et vist vemod, afslutter her til sommer. Vi er så glade for at han fik den her oplevelse med sig; og det ved jeg, at han også er.”